De la facerea Universului până în prezent circulă 2 curente care nasc certuri printre investitori. Cam ca echipele de fotbal. Acestea sunt value și growth.
Când alegi o companie, poți veni cu argumente pentru a o pune într-una din cele două categorii. Am să-ți prezint caracteristicile fiecăreia, iar la final voi veni cu părerea mea despre toată situația.
1.) Growth
La modul cel mai simplu spus, o persoană care se intutulează investitor de tip “growth” e cineva care cumpără scump și apoi vinde și mai scump. Mai pe larg, cauți o companie care se dezvoltă mai repede decât economia și mai repede decât media companiilor.
Într-o astfel de situație, ce te interesează cel mai mult despre o companie sunt: profitul, cash flow-ul și mai ales, veniturile. O altă caracteristică a unei companii care e de tip growth e să-și reinvestească mare parte din profit, mergând pe ideea că “am putea să-ți dăm dividend, dar credem că e mai bine pentru tine dacă reinvestim banii în business astfel încât să creștem și mai mult și să avem și mai mare profit”.
O companie de tip growth are:
- P/E ratio mare
- Price to book value (P/B) mare
- creșteri mari de EPS
- puțin sau deloc dividend
- creștere mare și rapidă a vânzărilor.
Companii de tip growth cunoscute:
- Amazon
- Netflix
- etc.
2.) Value
Folosind explicația simplistă de mai sus, o persoană care se intituilează investitor de tip “value” e cineva care cumpără ieftin și vinde scump.
Ideea de bază pentru aceștia e să cumpere companii care se află sub valoarea lor reală. Problema cu logica asta este…..cum îți dai seama că o companie îi ieftină? Cum știi valoarea ei reală?
Aici intervin munca, informarea și calculele.
Investitul de tip value se bazează pe două mari fundamente:
- Ignoră informațiile pe propriul tău risc. Dacă te uiți doar la EPS și Price to Book value, există șansa mare să faci o alegere extrem de proastă. Alegere pe care cineva care stă și citește tot ce-i pică în mână legat de acea companie nu o va face.
- Growth investingul prezintă un grad mai mare de risc. Dacă a crescut mult într-un timp relativ scurt, atunci există șansă să cumperi fix înainte de o corecție mai sănătoasă. Aici depinde de profilul de risc al fiecăruia. Pe mine, personal, nu mă deranjează mult situația.
Cănd ești value investor te uiți la chestii precum dividend, activele pe care le are o companie, EPS, P/B ratio.
O companie de tip value are:
- P/E ratio relativ mic
- P/B ratio mic
- creșteri mici de EPS
- dividend
- creșteri mici la vânzări
Companii cunoscute de tip value sunt:
- American Airlines
- Kraft Heinz
- Verizon
- etc.
3.) Value Trap
Când cauți să cumperi o companie ieftină și fix când crezi că ai găsit una, trebuie să pui un pic frână și să te gândești “bă….oare asta chiar îi ieftină sau ăsta e prețul ei adevărat?”
Ca și value investtor riști să pici în ceea ce se cheamă “value trap”. O companie de tip value devine value “trap” (capcană) când are probleme structurale. Un exemplu superficial sunt companiile de ziare. Piată lor riscă să se contracteze destul de repede., cu digitalizarea informației.
4.) Concluzie
Părerea mea personală e că deși e interesant și amuzant să încerci să pui lucrurile în propria lor găleată, a face asta cu companiile e o tâmpenie.
Cel mai bine o explicat Buffet, în anul 2000, într-o scrisoare destinată shareholderilor:
“Market commentators and investment managers who glibly refer to ‘growth’ and ‘value’ styles as contrasting approaches to investment are displaying their ignorance, not their sophistication. Growth is simply a component – usually a plus, sometimes a minus – in the value equation”.
Ca investitor tu trebuie să fii atras spre și de către oportunități. Daca e growth sau value…cui ii pasă? De ce să nu ai de ambele feluri?