ITA (iShares Defense and Aerospace ETF) conține 38 de companii ce se ocupă cu aeronave militare și/sau comerciale. Pe 2018 are un randament de 7.36% versus cel de 3.52% pe care îl are S&P-ul. Expunerile sale principale sunt: 10.41% pe Boeing (BA), 7.98% pe United Technologies (UTX) și 6.85% pe Lockheed Martin (LMT).
Companiile din acest ETF beneficiază de o mărire a bugetului de apărare pentru 2019 la suma de $717 miliarde precum și de o mărire în suma cheltuielilor statelor NATO pe apărare.
Sectorul de apărare este relativ izolat de toată țigănia cu China pe tarife și prezintă un loc mai stabil de a-ți pune banii acum ce China și piețele emergente au puțină febră.
Sectorul de aeronave comerciale este suficient de puternic, cu Boeing fiind +20% Year-to-Date.
ITA pare a fi o alegere bună, în cazul în care nu preferi o companie anume din sectorul ăsta.
La cresțerea de anul acesta a ETF-ul, contribuie mult și AXXON care la ora actuală e pe +121%.
P/E Ratio-ul ETF-ului e acum 30.25, al industriei e 47.77 și al sectorului îi 17.86.
Programe de alimentare în aer
Mergând pe companii, Boeing a câștigat un contract prin care să creeze drone care să poată alimenta aeronave în aer, cu prograumul lor numit MQ-25. Contractul a avut o valoare inițială de $805 milioane și are posibilitatea de a ajunge până la $13 miliarde.
Succesul programului MQ-25 este crucial pentru avionul F-35 al celor de la Lockheed deoarece acesta are o gamă limitată, fără nici o variantă a jet-ului capabilă să călătorească peste 1200 mile marine în timp ce menține capacitățile de stealth. Cu ajutorul lui MQ-25, F-35-ul va putea să-și mențină stealth-ul mai bine decât un avion cu alimentare tradițională, cum ar fi KC-46 (tot de la Boeing).
Cererea pentru KC-46 începe să crească și dacă toate stelele se unesc, atunci Boeing poate câștiga un contract pe viață în valoare de $30 miliarde. Problema cu această aeronavă este că e imensă și se cam vede pe radare.
Programul T-X
În 27 Septembrie 2018, consorțium Boeing-Saab a câștigat împotriva Lockheed-KAI (Korean Airspace Industries) un contract în valoare de $16 miliarde care presupune crearea noii generații de avioane de antrenament (T-X) care să poată înlocui Northrop T-38 Talon (evident aparținând companiei Northrop Grumann).
A fost un pas destul de important deoarece se zvonește că ar fi printre ultimele contracte în care e nevoie de pilot uman.
Observ oportunități atât în ITA ca și ETF cât și in companiile cuprinse în el. Brokerul pe care-l folosesc nu oferă ITA, dar oferă companiile mari din el. O să mă uit atent la Boeing, Lockheed, UTX, Northrop să văd ce găsesc interesant. Voi reveni cu o analiză a companiei pe care am ales-o.