Cresterea importurilor de titei a sustinut profitul Conpet: crestere cu 5,6% in primul semestru, la peste 37 mil. lei

Profitul net al Conpet, operatorul sistemului național de conducte de transport de țiței și produse petroliere, s-a majorat cu 5,6% în primul semestru din 2016, la 37,045 milioane lei, susținut de majorarea importurilor de țiței, în condițiile în care cifra de afaceri și veniturile din exploatare s-au diminuat fiecare cu 0,5%, la 187,481, respectiv 202,255 milioane lei, ca urmare a reducerii încasărilor din transportul petrolului de producție internă, extras de OMV Petrom, în pofida majorării de către ANRM a tarifului reglementat de transport pe acest segment.

Astfel, cantitatea de țiței din import transportată de Conpet în primele 6 luni anului, în beneficiul Lukoil și destinat rafinăriei Petrotel, s-a majorat cu 11,6%, de la 1,437 la 1,603 milioane tone, iar veniturile din transportul petrolului extern au crescut cu 22,3%, de la 30,499 la 37,297 milioane lei. Potrivit datelor INS, în primul semestru din 2016, importurile de țiței ale României au avansat cu 15,8% față de S1 2015, la 3,73 milioane tone echivalent petrol.

Pe de altă parte, cantitatea de țiței intern transportată prin conductele Conpet, provenit din producția OMV Petrom și destinat rafinăriei Petrobrazi, a scăzut cu 6,3% (125.000 tone), de la 1,980 la 1,855 milioane tone, iar veniturile din această sursă s-au comprimat cu 4,8% (7,603 milioane lei), de la 156,868 la 149,265 milioane lei. În perioada analizată, producția internă de țiței a României a scăzut cu 4,5%, la 1,803 milioane tone echivalent petrol, pe fondul prăbușirii prețurilor pe piețele internaționale.

ste previzibil că trendul se va menține pe parcursul întregului an, devreme ce, potrivit raportului Conpet la 6 luni, cantitatea totală contractată pentru transport de către OMV Petrom în 2016 este cu 7,83% (circa 310.000 tone) mai mică față 2015, în timp ce contractul cu Lukoil de anul acesta prevede o cantitate cu aproape 18% (circa 395.000 tone) mai mare decât anul trecut.

Profitul Conpet din activitatea de transport al țițeiului de producție internă a scăzut cu 7,8% în primul semestru al anului, la 24,89 milioane lei, în vreme ce rezultatul pozitiv din transportul petrolului din import aproape s-a triplat comparativ cu primele 6 luni din 2015, la peste 9 milioane lei.

“Costul total pe tonă transportată în semestrul I 2016, față de aceeași perioadă a anului precedent, a scăzut cu 3,89%, datorită scăderii costului pe subsistemul de import cu 6,41%, de la 18,84 la 17,63 lei/tonă, datorată pe de o parte creșterii cantității transportate și pe de altă parte diminuării cheltuielilor operaționale cu 2,73%. Transportul pe subsistemul țară realizează în primele 6 luni un cost de 67,06 lei/tonă”, se arată în raportul Conpet.

Conpet practică tarife diferențiate pe cele două subsisteme de transport, respectiv pentru țițeiul intern și pentru cel din import, ambele fiind reglementate și stabilite de către Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM). Tarifele medii stabilite de ANRM pentru Conpet sunt în prezent de 79,75 lei/tonă pentru transportul pe subsistemul intern și de 25,82 lei/tonă pe subsistemul de import.

În februarie 2015, tariful de transport pentru țițeiul din import a fost majorat cu 21%. În luna februarie a acestui an, cel pentru țițeiul intern a cunoscut o creștere de 1,4%, iar cel pentru petrolul din import a fost crescut din nou, cu 1,9%.

“Ne-am fundamentat bugetul pe 2015 bazându-ne pe o anumită cantitate de țiței transportată din producția OMV Petrom. În cele din urmă, cantitatea a fost mai mică cu 8%, respectiv cu 300.000 de tone, iar anul acesta va fi o nouă reducere. Este îngrijorător că producția de țiței scade atât de mult. În plus, contractul cu OMV Petrom permite producătorului de țiței să diminueze cantitatea predată pentru transport pe parcursul derulării contractului cu până la 10% față de cea convenită la semnarea acestuia, fără nici o penalizare”, declara, în ianuarie, directorul de operațiuni al Conpet, Gheorghe Ionescu, reprezentantul companiei la dezbaterea publică de la ANRM pe marginea proiectului de ordin al Agenției privind majorarea cu 1,4% a tarifului de transport al țițeiului de producție internă practicat de Conpet.

“Propunerea de majorare a tarifului de transport al țițeiului din producția internă se suprapune peste prăbușirea prețurilor la țiței și ar transmite un semnal extrem de negativ pentru proiectele viitoare de investiții în producția de petrol. Pare o măsură menită să majoreze marja de profit a Conpet, care are statut de monopol natural pe această piață a transportului de țiței”, declarase, în debutul dezbaterii, secretarul general al Asociației Române a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA), Daniel Apostol, unde OMV Petrom este membră.


(P) Daca nu aveti inca cont de tranzactionare pe bursele internationale va recomand: http://bit.ly/InvestesteLaBursa

NOTE & Risk warnings: Your capital is at risk. CFDs are complex instruments and come with a high risk of losing money rapidly due to leverage. 65% of retail investor accounts lose money when trading CFDs with this provider. You should consider whether you understand how CFDs work and whether you can afford to take the high risk of losing your money. I AM NOT A FINANCIAL ADVISOR and THIS IS NOT INVESTMENT ADVICE. I am just sharing my opinion and views alone on the market. What you do with your own money is your own responsibility. Seek a licensed CPO or financial advisor before you make any investments. Any references to historical price movements or levels is informational and based on external analysis and we do not warranty that any such movements or levels are likely to reoccur in the future. The financial services provided by this website carry a high level of risk and can result in the loss of all your funds. You should never invest money that you cannot afford to lose. Please be advised that certain products and/or multiplier levels may not be available for traders from EEA countries due to legal restrictions.

Azi va recomandam:


Investeste in actiuni la bursa:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.