Smarter_way_USA

Profitul Conpet a crescut cu 9% la 9 luni, impulsionat de cresterea importurilor de titei

Profitul net al companiei de stat Conpet Ploiești, concesionara sistemului național de conducte de transport al petrolului și produselor petroliere, a avansat cu 9,1% în primele 9 luni din 2016, la 56,73 milioane lei, deși cifra de afaceri a scăzut cu 1%, la 282,84 milioane lei. Îmbunătățirea rezultatului s-a datorat în principal majorării rentabilității transportului de țiței provenit din import, pe fondul creșterii cantităților de petrol aduse din străinătate pentru prelucrare în rafinăria Petrotel Lukoil.

“Serviciile de transport către clienții OMV Petrom și Petrotel Lukoil aduc 99% din EBITDA la nivelul societății, din care OMV Petrom reprezintă 80%, iar Petrotel Lukoil 19%. În primele 9 luni, cantitatea transportată la Petrotel Lukoil a atins nivelul maxim al capacității de rafinare. Cantitatea de tiței transportată pentru OMV Petrom în primele 9 luni este doar cu 8% mai scăzută față de capacitatea de procesare a rafinăriei Petrobrazi”, se arată în raportul Conpet pentru perioada ianuarie-septembrie 2016.

Potrivit documentului citat, subsistemul de transport intern a înregistrat un rezultat pozitiv cu 2,5% mai mic decât cel obținut în perioada similară a anului 2015, acesta scăzând de la 39,5 la 38,5 milioane lei, în timp ce subsistemul de transport import și-a îmbunătățit performanța cu 82%, profitul generat de acesta crescând de la 8,5 la 15,5 milioane lei. Costul pentru Conpet al transportului țițeiului de producție internă s-a majorat cu 1,21% în primele 9 luni ale anului, la 66,55 lei/tonă, din cauza scăderii cantităților transportate cu circa 5%, în timp ce costul transportului țițeiului din import a scăzut cu aproape 5%, la 17,21 lei/tonă, ca urmare a creșterii cantității transportate cu circa 3,8%.

În februarie, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a dat un ordin prin care prin care a majorat atât tariful de transport al țițeiului din producția internă, cu 1,4%, la 79,75 lei/tonă, cât și pe cel aferent petrolului importat, cu 1,9%, la 38 lei/tonă pentru cantități mai mici de 100.000 de tone și 16 lei/tonă pentru cantități mai mari de 100.000 de tone.

Majorarea tarifului reglementat de transport al țițeiului intern a fost motivată chiar de scăderea cantităților transportate pentru OMV Petrom la Petrobrazi. În replică, Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA), din care face parte și OMV Petrom, s-a plâns că măsura ar putea afecta competitivitatea petrolului extras din România, stimulând totodată importurile de țiței. Acestea au crescut cu 7,2% în primele 9 luni ale anului, la 5,64 milioane tone, în timp ce producția internă de petrol a scăzut cu 4,6%, la 2,69 milioane tone, potrivit datelor INS.

Scăderea cu 3,8% (8,8 milioane lei) a veniturilor Conpet din transportul țițeiului de producție internă, la 223,75 milioane lei, a fost parțial compensată de creșterea celor din transportul țițeiului din import, cu 6,45 milioane lei (peste 12%), la 57,7 milioane lei.

“Cantitatea contractată cu OMV Petrom pentru transport pe subsistemul țară, pentru 9 luni din 2016, a scăzut cu 7,2% (aproximativ 200 mii tone), comparativ cu cantitatea contractată pentru aceeași perioadă 2015. Evoluția cantităților transportate pe subsistemul țară în ultimii ani arată o diminuare constantă cu circa 200 mii tone anual, care se datoarează pe de o parte declinului natural de zăcăminte corelat cu scăderea investițiilor făcute de OMV Petrom în forajul de noi sonde”, se afirmă în raportul Conpet.

În schimb, pe subsistemul import, cantitatea contractată cu Lukoil pe primele 9 luni din 2016 a crescut cu 20% (aproximativ 332 mii tone), aceasta reprezentând nivelul maxim al capacității de prelucrare pe care poate să-l atingă rafinăria, în condițiile în care, în acest an, nu s-a înregistrat nicio perioadă de întrerupere pentru revizie, precizează Conpet.

“În perioada ianuarie – septembrie 2016, cantitatea totală de produse transportată s-a diminuat cu 1,2% față de cantitatea transportată în perioada similară a anului 2015, în scădere de la 5,297 milioane tone la 5,235 milioane tone. Cantitatea transportată pe subsistemul de import a crescut cu 90 mii tone, comparativ cu perioada similară a anului precedent, iar cantitatea transportată pe subsistemul țară a scăzut cu 153 mii tone”, se mai spune în raport.

Conpet, listată la Bursa de Valori București, este controlată de Ministerul Energiei, cu 58,7% din acțiuni. Luna trecută, emitentul a fost inclus pe lista de companii candidate la categoria societăților eligibile pe bursă (watchlist), generată de noile modalități de calcul ale indicilor BET și BET TR.


Vezi reducerile de sezon din magazinele:

eMag , Evomag , Libris , Vegis , QuickMobile , FashionDays


Nu uita sa dai SHARE daca ti-a placut acest articol!


Investește la bursă prin:

76% din conturile CFD de retail pierd bani

NOTE & Risk warnings: Your capital is at risk. CFDs are complex instruments and come with a high risk of losing money rapidly due to leverage. 79.17% of retail investor accounts lose money when trading CFDs with this provider. You should consider whether you understand how CFDs work and whether you can afford to take the high risk of losing your money. I AM NOT A FINANCIAL ADVISOR and THIS IS NOT INVESTMENT ADVICE. I am just sharing my opinion and views alone on the market. What you do with your own money is your own responsibility. Seek a licensed CPO or financial advisor before you make any investments. Any references to historical price movements or levels is informational and based on external analysis and we do not warranty that any such movements or levels are likely to reoccur in the future. The financial services provided by this website carry a high level of risk and can result in the loss of all your funds. You should never invest money that you cannot afford to lose. Please be advised that certain products and/or multiplier levels may not be available for traders from EEA countries due to legal restrictions.

In ce investim la bursa ?

Investeste in actiuni la bursa:




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.